Noutăți

Afişează rezultate pentru 
Caută în schimb 
Aţi dorit să scrieţi 
Răspuns
Moderator
Postări: 2.729
Înregistrat: ‎12-01-2012

Vodafone Romania este alaturi de Festivalul International de Film Independent ANONIMUL

Anonimul IFF.jpg

  • Vodafone Romania este alaturi de Festivalul International de Film Independent ANONIMUL, ajuns la cea de-a 10-a editie
  • Vodafone ofera Internet gratuit prin Wi-Fi participantilor la ANONIMUL, pe durata festivalului
  • Pagina de Facebook a Vodafone Romania va fi locul in care iubitorii filmului vor putea gasi noutati de la festivalul de film de la Sfantu Gheorghe
  • Cu ocazia ANONIMUL, Vodafone lanseaza si o aplicatie pe mobil inedita, numita “Calator In Romania”

Bucuresti, Romania – 8 august 2013 – Vodafone sustine a X-a editie a Festivalului International de Film Independent ANONIMUL, care se va desfasura in perioada 9 -18 august 2013, la Sfantu Gheorghe, in Delta Dunarii. Anul acesta, Vodafone va pune la dispozitie gratuit Internet prin conexiune Wi-Fi tuturor participantilor la festival, in zona Dolphin Camping, unde au loc proiectiile nocturne de filme.

 

Totodata, cinefilii de pretutindeni vor putea sa intre in atmosfera festivalului, urmarind pagina de Facebook a Vodafone Romania www.facebook.com/vodafonero. Aici, vor putea fi gasite zilnic poze, stiri sau cronici inedite, semnate de Irina Margareta Nistor, critic de film si selector al festivalului.

 

Cu ocazia festivalului ANONIMUL, Vodafone lanseaza o aplicatie mobila numita „Calator in Romania” prin intermediul careia utilizatorii pot afla lucruri inedite despre diverse locuri din tara. Aplicatia este compatibila cu sistemele de operare Android si va contine, intr-o prima faza, curiozitati despre zona Deltei Dunarii, precum si stiri de la festivalul de film ANONIMUL. In plus, aplicatia permite utilizatorilor sa incarce continut propriu, constand in poze, informatii despre locuri si povesti inedite din Delta Dunarii sau legate de Festivalul ANONIMUL.

 

Pentru mai multe detalii privind programul festivalului si filmele selectate pentru editia din acest an, puteti accesa site-ul http://www.festival-anonimul.ro/.

Vodafone
Moderator
Postări: 2.729
Înregistrat: ‎12-01-2012
0

Irina Margareta Nistor – Selectorul Festivalului Anonimul pentru scurtmetraj

Anonimul IFF.jpg

Irina Margareta Nistor, Selectorul Festivalului International de Film Independent ANONIMUL pentru sectiunea competitionala de scurtmetraj, a inceput să lucreze din 1980 la Televiziunea Romana, unde a subtitrat peste 500 de pelicule. Este redactor şi apoi realizator al emisiunilor: ”Video-Ghid”, “Serialul Serialelor” şi “Ecranul”, Perpetuum Mobile, Film Puzzle. Dublează pe video peste 5000 de filme din engleză, franceză și italiană.

 

Concepe o serie de cine-documente “Istoria se repetă”despre anii 1957, 1958,1959, face un portret Toma Caragiu, şi un film studiu despre “Impactul serialului Dallas asupra românilor”. Urmează cursurile Seminarului de la Salzburg şi participă la 8 ediţii ale Forumului European de Cinema şi Televiziune.

 

Realizează, în 1993, în franceză, pentru canalul internaţional TV5 , programul “Cinematografia românească după 1989”.

 

A intervievat zeci de personalitati precum Giuliano Gemma, Bernard Pivot, Alan J.Pakula, Frédéric Mitterrand, Rutger Hauer, Sam Karmann, Park Chan Wook, Anthony Minghella, Yann Tiersen, Jean-Claude Carriére, Julie Délpy, Grace Zabriskie, Pim Van Hoeve, Michael Nyman, Bruce Beresford, Peter Greenaway, Charles Aznavour sau Francis Ford Coppola, frații Dardenne, Carole Bouquet, Isabelle Huppert și numeroși ambasadori acreditați la București. Comentează, din studio, în direct, premiile “César”,  decernările de la Cannes, inclusiv anunțul câștigării Palme d’Or-ului de către Cristian Mungiu şi  Oscarurile, BAFTA, EMMY, dar şi Tribut Eroilor – spectacol în memoria victimelor de la 11 septembrie.

 

Filmează, la faţa locului, festivalurile de la Karlovy-Vary, Reims, Stockholm  Montreux, comentează pentru radio și televiziune de la Cannes, Berlin, Namur, Tokio, San Sebastian.

 

A fost redactor-şef al revistelor “Cinema Paradis” şi “Avanpremiera.” Colaborează la diverse ziare şi reviste  (Evenimentul Zilei, TV Mania, România Literară, Observator Cultural, Cotidianul, Almanahul Caţavencu, Privirea, România Liberă, Gazeta Teatrului şi actualmente la Ciao și LiterNet și Pagini românești din Noua Zeelandă).

 

Traduce peste 70 de cărţi, inclusiv dicţionare, piese de teatru  şi romane. Participă, ca expert, cu o comunicare, la Congresul Traducătorilor din audio-vizual organizat de UNESCO, la Strasbourg, în 1995. A pregătit un lexicon al cineaştilor români născuţi în afara graniţelor, introducerea la albumul despre Afișul filmelor romaneti, a fost consilier HBO și membră în mai multe comisii CNC pentru scenarii.

 

În 1995 este membru în juriul Festivalului Dakino şi în 1996 director artistic la Festivalul de la Costineşti. Din 2002 este în juriul de preselecţie al Festivalului Internaţional de Film Dakino și din 2007 la Anonimul.

Face parte din Comitetul Director al Fundației SOROS din România.

 

De opt ani concepe și moderează emisiunea „Vocea filmelor”, inițial pe Radio Total și apoi pe Radio Guerrilla. În 2006, publică o carte despre mentorul ei, un ilustru critic român de cinema sub titlul „Magistrul — Povestea bis a maestrului D.I. Suchianu”. Ține de mai mulți ani un master class despre filmul românesc, în engleză, pentru cursurile de vară organizate de ICR, la Brașov.

Vodafone
Moderator
Postări: 2.729
Înregistrat: ‎12-01-2012

GENERIC DE INCEPUT: Special Guest Star – Istvan SZABO

[ Editat ]

Pe 9 august, după 9 ani, am fost în al 9-lea Cer! Cu elicopterul Rock and roll baby și căpitanul Antonov (coincidență de nume și destin cu inventatorul rus) l-am adus, în zbor, direct în spatele ecranului din Campingul de la Sfântu’ Gheorghe, pe oscarizatul, locarnatul, cannes-atul, berlinatul și erevanatul… Istvan Szabo, care ne-a tulburat, de-a lungul anilor, cu magnificul Mephisto și mai apoi cu Cazul Furtwaengler, trecând pe la Colonelul Redl, sau Being Julia, ori Meeting Veenus, cu Glenn Close despre care povestește cel mai adesea. Ea e o lectie, un master class despre cum să te comporți pe platou, chiar dacă ești o actriță de o asemenea talie, care prefera să ramână la cadru și după terminarea filmărilor, să împletească gospodărește (vă vine a crede despre Vampa Cruella din 101 Dalmațieni, ori despre amanta mortală, și la propriu și la figurat, din Atracție fatală?) , ca să dea replica și să fie o prezență din priviri, pentru colegi, indiferent cine ar fi ei.

 

Trofeul, greu și sofisticat, pe care i l-a înmânat Miruna Berescu, emoționatul director al festivalului, la ediție aniversară, (cum bine a punctat Ludmila Cvikova, selector lungi, multe încep, dar puține trec de 4-5 ediții – ca la cupluri, aș adăuga eu)…Si Szabo, croitorul de lux al peliculelor rafinate și atât de variate, care a transformat-o pe Helen Mirren din de două ori Regină (pe ecran mic și mare), Elisabeta I-a și a II-a într-o menajeră capricioasă în The Door/ Ușa, care a deschis anonimul 2012.

 

Szabo a dedicat premiul chipului actorilor, fără de care minunata artă a 7-a n-ar fi cu putință. Oare l-ați remarcat în „L-am servit pe Regele Angliei”, al prietenului său ceh, cu doar câteva zile mai tânăr și cu care își sărbătorește în duet aniversările:  Jiri Menzel? Dacă nu, luați repede DVD-ul, că merită!

 

Tot în seara întâi, în ropot de aplauze și roi de țânțari și fluturi de noapte plus  ceva licurici, Florin Piersic junior, cu șarmul și aplombul lui a îndemnat la o scenă de pantomimă a sponsorilor , care n-a ieșit decât… vorbită, dar interactivă! A explicat noua creație IT-istă a Vodafone-ului, pentru votarea finală, și a poftit la vizionarea „Marelui Maestru” a lui Wang Kar-Wai (Tramvai – cum l-a poreclit cu ironie și invidie de breaslă, nemărturisită, însă intuită, Dan Chișu), care, vai, ce subtitrare bizară a avut! Cred că era un îndemn subliminal să învățăm mandarina, că tot e pe val!  Dar ce regal estetic, vizual și muzical!

**

Sambata, 10 august

 

Un regal din filmele lui Isvan Szabo: Colonelul Redl, Cazul Furwaengler și firește Mephisto. Brandauer, vienezul genial de dinainte de Christoph Waltz, joacă magistral și prinde atâtea chipuri încât îți dă impresia că trăiește zeci de vieți, la care ești părtaș direct. Un master-class al regizorului ne poartă la Bergman, Ingmar Bergman, pe care unii din țara vecină, cu capitală confundată cu a noastră, (pentru orice eventualitate mi-am pus tricoul cu sloganul) par să-l fi uitat, ceea ce îl întristează pe creatorul nelipsit din dicționarele mondiale ale celei de-a 7-a arte. Care ar fi secretul autorului fenomenalului și maiastrului: „Fanny și Alexander”? Să știi exact unde să pui camera. Alchimia apoi merge de la sine, dar doar la cei hărăziți și împătimiți, aș adăuga eu.

 

Chipul actorului e totul, de la Greta Garbo, pe care Szabo o divinizează, și până la Faye Dunaway, trecând pe la Jane Fonda și inconturnabila Marilyn Monroe.

 

Seara, în camping, un film mai bătrân decât publicul, dar cu dreptul de-a-l vedea necenzurat, după 30 și ceva de ani, oscarizatul Mephisto, care i-a luat fața „Omului de Fier”, al lui Wajda. (O are în distribuție pe actrița-fetiș a polonezului, Krystina Janda, aflată și pe genericul concurenței!).  În plus, o voce foarte cunoscută, o prezență care aproape că se identifică TIFF-ului local, criticul britanic David Robinson, devenit interpret de talent într-o peliculă cult.

 

La final aplauze tulburătoare, printre spectatori Excelența Sa Ambasadorul Belgiei (venit de la Sulina, cu o cinefilă franțuzoaică), dornic să asculte și concertul celor de la „Robin and the Backstabbers”, pe care îi știa și îndrăgea. Instrumentele lor tronau deja pe scenă când a urcat Marele Maestru al Statelor Unite ale Europei, Szabo, obișnuit din scenariile sale și montările de la Operă, cu o asemenea desfășurare de forțe, potențial muzicale. Pe ecran, ca ilustrație – nu sonoră, ci vizuala – Buster Keaton, alias Malec, cum l-au poreclit cu o anagramă francezii, Impasibilul, cu Mecanicul (de  locomotivă), din 1926, prin melodiile băieților, apărând ideea de drum de fier și tren.

 

Și apoi, spre dimineață, temperamentalul Gojira, de chiar că nu-ți mai ardea de somn, indiferent din ce generație ai fi făcut parte. Pe scurt, un cocktail rafinat…cu care merită să te ametesti!

 

Irina Margareta Nistor, critic de film si selector al festivalului de film ANONIMUL

Vodafone
Membru de onoare
Postări: 803
Înregistrat: ‎03-04-2012
0

ANONIMUL: GENERAȚIA X

[ Editat ]

original.jpgMarea calitate a festivalului deltian e că reușește să creeze un liant între generații, de la autori la spectatori, devenind un fel de rude de sânge (știu, n-ar trebui să pomenesc măcar cuvântul de teama zumzăitorilor, care ne-au ciuruit la propriu și credeți-mă că n-a fost ca în celebra replică a lui Sergiu Nicolaescu: un fleac! Am o bănuială că sunt agenți secreți Catena, care noroc că sunt pe aici cu leacuri, măcar paliative, că la Autan sau oțet reacționează ca la vitamine! Mai încercăm și cu aplicația Vodafone contra acestor mini-Dracula, doar-doar…).

 

Uneori chiar sunt de-adevăratelea neamuri, de la Barmak Akram (care ajuns la Paris la 14 ani, a făcut figurație într-o producție celebră cu Philppe Noiret , din 1984: „Souvenirs, Souvenirs”), afganul cu povestea de dragoste a „Wajmei”, care i-a dat un rol propriei sale mame, care devine mătușă în pelicula cutremurătoare despre întâmplarea adevărată și ușor ficționalizată, a fetei care rămâne însărcinată, lucru pentru care tatăl ar putea chiar să-i ucidă pe fiica lui și virtualul ginere – care nici măcar nu mai vrea să știe de ea – fără prea mari represalii.
(Numai în Pakistan 5.000 de femei sunt ucise anual pentru că și-au dezonorat familia, aici intrând adulterul, dar și violul, pentru care părintele își poate sugruma odrasla.)

 

Formidabil a fost mai ales că regizorul s-a întors în țara sa, pe un teren minat și la propriu și la figurat, pretextând că face un documentar, filmând pe stradă și justificând că sunt cadre pentru un video de o nuntă, și că a putut spune adevăruri, despre un avort care nu se poate face decât în India, contra unei sume exorbitante. La sesiunea de întrebări, lumea a vrut să afle ce s-a întâmplat cu personajul după, adică povestea biss, cum îi spunea D.I.Suchianu.

 

Cel real s-a făcut actriță și a emigrat, iar pentru cel din film, soluția e de obicei un timp să se ascundă pe la țară (ca în „Titanic Vals”) și să redevină virgină, după o „reconstructie”. (Se practica și prin Europa de Est sistemul, mai cu seamă dincolo de Prut). Pe malul piscinei, autorul cel mai curtat și care va face o coproducție cu România, s-a uitat la ploaia de stele, cu Ioana și Mihai, neobosita echipa TVR și și-a pus o dorință, cu siguranță cinematografică, eventual, într-o criză de optimism, mult visatul Festival de Film de la Kabul.

 

Despre familie a fost vorba și în „Baobabul”, care e făcut de un american, dar se petrece în Senegal, și cum Jeremy Teicher, regizorul, n-a putut veni, felicitările și autografele s-au îndreptat spre un olandez din Surinam, soțul eficientei noastre selecționere de lung metraje, Ludmila, doar pentru că s-a presupus că autorul e sigur și el de culoare!

 

Cel mai tulburător moment a fost, însă, Stere Gulea, cu extraordinarul său: „ Sunt o babă comunistă” după subtilul roman al lui Dan Lungu, și imaginea inegalabilului Vivi Drăgan Vasile, care în flash-back-urile luminoase, alb-negru, făcea cu ochiul, un flash-back la flash-back peliculei cult „Moromeții”.

 

Publicul a reacționat minunat și la unison, inclusiv la umorul amar, impecabil jucat de protagonista, draga noastră ursoaică de aur : Luminița Gheorghiu, care hâtru i-a spus realizatorului la filmări: Mă. Stere, eu credeam că umorul din Moromeții vine de Victor (Rebengiuc, apropo: magistral în scurtul „ Ras, tuns și frezat” al lui Bogdan Mureșanu), dar văd că ai și tu! Din plin aș adăuga, Marian Râlea fiind un partener ideal, chiar dacă din camping s-a pus întrebarea, retorică, dacă nu ar fi fost mai nimerit Dinică. De sus, din Cerul de peste Sfântu Gheorghe, cu siguranță că s-a bucurat! Gulea Sr, deja îi pot spune așa pentru că imediat după, a venit debutul în lung metraj al fiicei sale, Alexandra. Regizorul i-a mai adus un omagiu postum lui Gheorghe… Dinică, deplângând că n-a avut în cinema un rol pe măsura celor din teatru . Coincidență fericită, la Televizor, în aceeași noapte, la Profesioniștii Eugeniei Vodă (care a fost prezentă la prima ediție, când a citat-o la final pe mama lui Napoleon, cu ultracelebra replică : „Pourvu que ca dure” și a durat și durează): Marinuș Moraru, care se plângea, însă, pe bună dreptate, de crima culturală a ștergerii de pe bandă MGS a piesei „Nepotul lui Rameau”, în interpretarea celor doi corifei, și în regia lui Esrig, pentru un discurs… al Tovarășului!)

 

„Matei, copil miner” este mai cinema decât peliculele tatălui, din propria mărturisire a acestuia, primul scurt al Alexandrei, absolventă de Belle Arte, (ca și Akram) numindu-se chiar „Anonim”! Acum însă merge spre o istorie tandră, la limita dintre docu-dramă și ficțiune, cu momente de o poezie, fără dulcegărie, o retrăire a lui El Zorab, în cheie comică, dar atât de nostalgică, și o dedicație pentru generosul său mentor în ale montajului Peter, o figură cheie pentru a 7-a artă germană, inclusiv pentru Wim Wenders.

 

Și am să închei, deocamdată, cu anonimofilii. Am descoperit o familie din Cluj, care vine de 5 ani încoace. Au fost inițial 5 acum sunt 22, dintre care cel mai mic, un blod cu chip serafic, vintage și zâmbăreț, fiu de actriță, Balazs, n-are încă doi ani, dar deja a fost la 2 ediții Anonimul. Asta da generație X de megacinefili!

 

Irina Margareta Nistor, critic de film si selector al festivalului de film ANONIMUL

Multumesc,
Adrian